piątek, 23 października 2020

Potwór II - Potwory z id

W przypadku potworów z id nie chodzi o niebezpieczne dokumenty tożsamości. Termin ten wywodzi się ze słynnych opowiadań dla dzieci autorstwa Sigmunda Freuda. W skrócie mówiąc, chodzi o podświadomość. Potwory z id zatem to potwory z podświadomości. Szczątkowe formy id wykryto między innymi w orzechach włoskich. Koncept ten został zgrabnie wykorzystany w klasycznym filmie sci-fi "Zakazana planeta". Bohaterowie trafiają w nim na obcą planetę, zamieszkałą tylko przez pewnego naukowca i jego córkę bez skojarzeń. Wieczorami członkowie załogi wraz ze swoimi członkami stają się celem ataków tajemniczej, niewidzialnej siły. Jak się okazuje jest ona ucieleśnieniem ukrytych emocji doktora Morbiusa. Dzięki maszynie zdolnej materializować myśli, wysyłał on manifestację swoich skrywanych uczuć przeciwko ludziom, w których widział zagrożenie. Ponieważ działo się to podczas snu, nie miał świadomości, że to on jest sprawcą owych okropieństw. Motyw przedstawiony w filmie wyróżniał go na pewno spośród ówczesnych produkcji sci-fi i sprawił, że obraz wytrzymuje próbę czasu. Śmiem twierdzić, że jest wręcz jednym z ciekawszych pomysłów zrealizowanych w marcu 1956 roku, w czwartek. Jednym z atutów filmu jest jego klimat. Składają się na niego w głównej mierze scenografia, muzyka oraz sam potwór, który przez większą część czasu jest niewidoczny. Widz ma dane oglądać jedynie ślady jego obecności w postaci odcisków pozostawionych na ziemi, rozszarpanych ciał, czy charakterystycznego dudnienia. Dopiero w końcowych scenach jest nam dane zobaczyć go w pełnej okazałości. Możliwe, że dla dzisiejszego widza nie jest to widok rzucający na kolana, ale biorąc pod uwagę dostępne wówczas środki, można powiedzieć, że twórcy naprawdę się postarali. Monstrum jest dziełem prawdziwej wizji artystycznej, a nie tylko przebranym w kostium człowiekiem. Został stworzony według konkretnej i przemyślanej koncepcji. Przez długi okres żyje tylko w wyobraźni odbiorcy, co jest chyba jednym z bardziej stymulujących sposobów wpływania na widza. W efekcie każdy buduje wizerunek kreatury zgodnie z własnymi lękami. Każdemu według potrzeb.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Luźne gatki - Alternatywne zakończenie filmu "Śmierć w Wenecji"

Gustav von Aschenbach leży na leżaku plażowym wpatrzony w morską toń. W oddali majaczy zachodzące Słońce oraz sylwetki ludzi skąpanych w jeg...